Archive for March 2009

Hari Ini Cuti, MC

Assalamualaikum dan salam sihat berbahagia buat yang sudi membaca blogku...


Semalam adalah malam yang menyesakkan dan memberi pengajaran. Lebih kurang sehingga ke pukul 2.00 subuh aku bergelumang dengan embun subuh kerana membantu salah seorang kawanku menyelesaikan masalahnya. Masalah peribadi...dan aku, seolah-olahnya macam kaunselor malam semalam..huh, letih dan lesu dek kerana penat bermain dengan emosi. Syukur, selesai jugak masalah tersebut walaupun bukan 100%. Dalam masa yang sama aku menemani sahabatku yang tengah konvo berulang alik dari satu kolej kediaman ke satu kolej kediaman, ziarah menziarahi sahabat lain yang mana yang sempat..Lebih kurang pukul 2.00 subuh baru balik bilik..huh..


Akhirnya hari ni, aku terpaksa bercuti sakit kerana kurang sihat..sebelum tidur subuh tadi, dah terasa kepala berdenyut dengan badan terasa letih dan lesu..Bangun pagi dah rasa sejuk dan panas semacam, lepas tu terus contact bos memaklumkan yang saya tak dapat datang kerja.


Mengimbas kembali..Malam pertama konvo, aku pegi funfair naik 'merry go round' dengan sahabat yang baru selesai konvo. Walhal aku yang teringin, maklum dah lama tak naik 'pusing-pusing' kat tapak ekspo konvo. Berpusing jugakla kepalaku. Semalam pulak, sebelum jadi kaunselor tak bertauliah aku sempat membeli sepasu pokok. Seronok bukan kepalang. Dah lama teringin nak beli pokok sebagai tambahan pokok kat bilik yang masih single dah lama tak berteman..Kali ni, pokok yang lama dah ada teman, senang hati tengok bila balik kerja dari praktikal tambah pulak dengan suasana tension dari pejabat..alhamdulillah sejuk je rasa mata ni bila balik tengok pokok yang dok bela..hmmm, tempat utama pokok baru dan lama adalah kat atas meja sebelah monitor. Tempat lepak utama setiap hari..hehe.. Sedikit lampiran gambar pokok baru, pokok lama dan suasana baru atas meja study merangkap meja lepak..

Ini pokok baru yang real tau, bukan plastik..dah tambah ribbon merah kat pasu


Ini pokok lama, cuma tukar jelly color je kat dalam balang


Suasana baru kat meja pc@ meja study @ meja lepak



Monday, 30 March 2009
Posted by AnakBulan

Tanya Khabar MEREKA Yang Jauh

Assalamualaikum dan salam kasih sayang untuk semua pembaca blogku...


APA KHABARMU DI SANA?
LAMA SUDAH TAK BERTEMU...
APA KHABARMU DI SANA....SAHABATKU SAYANG...


Begitu antara rangkap ayat yang seolah-olahnya sama dengan lagu lama Ramlah Ram (kalau tak silap)...cuma diakhir baris ayat tersebut sepatutnya perkataan 'sayang', aku gantikan dengan perkataan yang lagi bersih dan terang serta jelas (clear) untuk pembaca blogku dengan ayat 'sahabatku sayang'.


Baru sahaja selesai menelefon sahabat yang berada jauh di seberang Laut China Selatan. Sejauh mana ingatanku kepada sahabatku itu. Tiba-tiba terasa ada sesuatu yang serba tak kena, seolah-olah aura dari sahabatku itu. Lantas, telefon yang ada di hadapanku kucapai dan mendail nombor telefonnya sambil bateri dicas.

Syukur aku menelefon, dan tanya khabarnya di sana...rupanya sahabatku di sana sedang menghadapi masalah. Akulah tempatnya meluah sebentar tadi. Alhamdulillah, sekurang-kurangnya lega sedikit bebanan perasaan yang ditanggungnya selepas meluah kepadaku. Namun, berat lagi bahu yang memikul berbanding orang yang hanya mendengar masalah beliau.

Postingku kali ini, cuma ingin mengingatkan diri dan sahabat di luar sana yang mungkin sudah lama tidak berhubung samada melalui maya atau realiti di hadapan mata. Kadang-kadang bila ada di hadapan mata sangat susah untuk bertanya khabar, maklum..ada di hadapan mata..begitulah kebiasaannya, kerana sangka mereka sihat sahaja..ye lah, dah di depan mata..takkan tak sihat..kadang-kadang memang kejam sangka tersebut.


Ringan-ringankan hati, mulut dan tangan untuk mendail nombor-nombor mereka yang payah kita jumpa. Siapa tahu, mereka ada masalah yang mana kita boleh membantu. Itulah tandanya ukhuwah. Bila jauh, terasa kita ada perasaan serba tak kena seolah-olah firasat kita kepada sahabat kita yang tengah menghadapi masalah. Tak perlu definisi yang panjang mencari maksud ukhwah, kerana kita tahu, siapa kalangan sahabat yang memang mampu boleh dikategorikan dalam konteks 'ukhwah'. Tidak semua sahabat kita mampu untuk kita bercerita dan berkongsi masalah. Bukan maksud mereka yaang rasa-rasa kita tak boleh nak berkongsi masalah itu tiada rasa ukhuwah. Analoginya begini: Nasi goreng ada banyak jenis tapi rasa nasi goreng itu berbeza-beza untuk orang yang merasanya, mungkin ada yang kata 'sedap', 'cukup rasa', 'sedikit masin' atau sebagainya. Padaku, begitulah keadaannya ukhuwah. masing-masing boleh tahu di lubuk hatinya. Tanyalah hati masing-masing, adakah anda rasa apa yang aku rasa? adakah anda rasa apa rasanya ukhuwah? adakah anda rasa apa yang aku ingin sampaikan??? Apa-apalah..semoga trengkasku kali ni boleh dirasa dan difahami untuk mereka yang merasainya..


Kesimpulannya, tanyalah khabar mereka di sana...yang jauh di mata hatta yang dekat di mata..Apa kata hati?

Salam perkhabaran dariku seorang AnakBulan daripada 'rindubulan.blogspot.com' .




Wednesday, 4 March 2009
Posted by AnakBulan

Kesian anak bangsaku ~PPSMI

Assalamualaikum dan salam penuh ceria berakal untuk pembaca blogku..Sedikit titipan untuk posting kali ni...




Terharu membaca karangan pelajar UPSR subjek Bahasa Melayu(BM). Lawak pun ye jugak. Gelak punya gelak, terfikir juga nasib anak bangsa kita setelah PPSMI telah diwartakan oleh Tun M. Kiranya aku ni bernasib baik kerana terlepas, namun bagaimana pula dengan nasib adik-adik kita sekarang ni?? Kalau karangan BM pun adik-adik UPSR masih bermasalah inikan pula jika subjek Sains dan Matematik diajar, disoal dan dijawab dalam Bahasa Inggeris (BI). Pelik kan. Seolah-olah tiada cara lain untuk tingkatkan penggunaan BI di kalangan pelajar-pelajar sekolah, menambahkan masalah ada la..analisis di bandar besar MUNGKIN peningkatan keputusan untuk subjek Sains dan Math meningkat..tetapi, sejauh mana PENINGKATAN dan KESANnya di kalangan pelajar-pelajar di luar bandar hatta yang di ceruk dan kawasan pedalaman sana...TERPAKSA KERANA DIPAKSA! yakin dan sangat yakin, pasti mereka malas nak masuk kelas Sains dan Matematik! huhu


Disini, dilampirkan sedikit karangan kisah benar pelajar UPSR yang menulis karangan dalam BM..cuba bayangkan kalau adik tersebut jawab Sains dan Math dalam BI??? ada berapa banyakla 'superhero' dalam jawapannya nanti..huhu..dipetik dari blog Faisal Tehrani..

=============================================================


Karangan pelajar yang menduduki UPSR ini sungguh mengejutkan. Sebagai pembimbing Minggu Penulis Remaja hampir sedekad, sesungguhnya saya tidak terkejut. Ia mungkin lucu, tetapi ia juga menakutkan kita. Terima kasih kepada adik saya yang bertugas di Jabatan Nazir Sekolah yang menyerahkan salinan karangan ini:



Kemalangan Ngeri Yang Pernah Saya Alami



Pagi itu pagi minggu. Cuaca cukup sejuk sehingga mencapai takat suhu beku. Sebab itu saya tidak mandi pagi sebab air kolah jadi air batu dan air paip tidak mahu keluar sebab beku di dalam batang paip. Pagi itu saya bersarapan dengan keluarga di dalam unggun api kerana tidak tahan sejuk. Selepas itu emak saya mengajak saya menemaninya ke pasar. Tetapi saya tidak mahu.



Selepas emak menikam perut saya berkali-kali dengan garfu barulah saya bersetuju untuk mengikutnya. Kami berjalan sejauh 120 kilometer kerana pasar itu letaknya 128 kilometer dari rumah. Lagi 8 kilometer nak sampai pasar saya ternampak sebuah lori kontena meluru dengan laju dari arah belakang.



Dia melanggar emak saya. Emak saya tercampak ke dalam gaung. Dia menjerit "Adoi!". Lepas itu emak saya naik semula dan mengejar lori tersebut. Saya pun turut berlari di belakang emak saya kerana takut emak saya melanggar lori itu pula. Pemandu lori itu nampak kami mengejarnya. Dia pun memecut lebih laju iaitu sama dengan kelajuan cahaya. Kami pula terpaksa mengejar dengan lebih laju iaitu sama dengan dua kali ganda kelajuan cahaya. Emak saya dapat menerajang tayar depan lori itu. Lori itu terbabas dan melanggar pembahagi jalan lalu bertembung dengan sebuah feri. Feri itu terbelah dua.



Penumpang feri itu yang seramai 100 orang semuanya mati. Pemandu feri itu sangat marah. Dia pun bertukar menjadi Ultraman dan memfire pemandu lori. Pemandu lori menekan butang khas di dalam lori dia..lori itu bertukar menjadi robot Transformer. Mereka bergaduh di udara. Emak saya tidak puas hati. Dia pun terus menyewa sebuah helikopter di Genting Highlands dan terus ke tempat kemalangan. Dia melanggar pemandu feri yang telah bertukar menjadi Ultraman itu.



Pemandu feri itu terkejut dan terus bertukar menjadi pemandu feri semula lalu terhempas ke jalanraya. Pemandu feri itu pecah. Pemandu lori sangat takut melihat kejadian itu. Dia meminta maaf dari emak saya. Dia menghulurkan tangan ingin bersalam. Tetapi emak saya masih marah. Dia menyendengkan helikopternya dan mengerat tangan pemandu lori itu dengan kipas helikopter. Pemandu lori itu menjerit "Apaan Lu!" dan jatuh ke bumi. Emak saya menghantar helikopter itu ke Genting Highlands. Bila dia balik ke tempat kejadian, dia terus memukul pemandu lori itu dengan beg tangannya sambil memarahi pemandu lori itu di dalam bahasa Inggeris.



"You better watcha up. Ten times more plus ten times, twentytimes i beat you always."



Pemandu lori itu tidak dapat menjawab sebab emak saya cakap orang putih. Lalu pemandu lori itu mati. Tidak lama kemudian kereta polis pun sampai. Dia membuat lapuran ke ibu pejabatnya tentang kemalangan ngeri itu. Semua anggota polis di pejabat polis itu terperanjat lalu mati. Orang ramai mengerumuni tempat kejadian kerana ingin mengetahui apa yang telah terjadi. Polis yang bertugas cuba menyuraikan orang ramai lalu dia menjerit menggunakan pembesar suara, "Semua butuh minggir". Orang ramai terperanjat dan semuanya mati.



Selepas itu emak saya mengajak saya ke pasar untuk mengelak lebih ramai lagi yang akan mati. Di pasar, emak saya menceritakan kejadian itu kepada penjual daging. Penjual daging dan peniaga-peniaga berhampiran yang mendengar cerita itu semuanya terkejut dan mati. Magic sungguh. Saya dan emak saya terus berlari balik ke rumah. Kerana terlalu penat sebaik saja sampai di rumah kami pun mati.



Itulah kemalangan yang paling ngeri yang pernah saya lihat sebelum saya mati.


===============================================================

Setelah membaca, apa kata anda??? Salam ceria penuh berakal~


Monday, 2 March 2009
Posted by AnakBulan
Tag :

Siapa AnakBulan?

My Photo
Insan biasa sahaja. Masih bertatih atas dunia utk mengenal yang Esa. Blog ini kembara saya. Cinta kasih saya untuk semua hamba Allah.

My Facebook

Popular Post

Visitors

Labels

Pages

Powered by Blogger.

Camly - A Responsive Blogger Theme, Lets Take your blog to the next level.

This is an example of a Optin Form, you could edit this to put information about yourself.


This is an example of a Optin Form, you could edit this to put information about yourself or your site so readers know where you are coming from. Find out more...


Following are the some of the Advantages of Opt-in Form :-

  • Easy to Setup and use.
  • It Can Generate more email subscribers.
  • It’s beautiful on every screen size (try resizing your browser!)

Sahabat AnakBulan

Subscribe Via Email

Subscribe to our newsletter to get the latest updates to your inbox. ;-)

Your email address is safe with us!

- Copyright © Rinduku Pada Sang Bulan -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -