Archive for 2008

1430H & Rejim Zionis Israel!

Salam Maal Hijrah 1430H dan salam kasih sayang untuk semua umat islam di pelosok dunia..

Sebagai permulaan yang mendung di petang Sintok ini, ucapan selamat tahun baru Hijri kepada semua sahabat pengunjung blogku. Bersempena dengan tahun baru ini, bukanlah waktunya untuk menyambut dengan belon2 dan air oren seperti tahun baru Masihi. Hebatnya islam itu, apabila ummatnya bersatu padu dan mengenang kembali sejarah silam erti hijrah sebenar. Apapun, dengan kegawatan ekonomi yang kian terasa kini mungkin selaku pelajar di Sintok ini terpanggil untuk berfikir bagaimana untuk memantapkan ekonomi dan bagaimana meraih pekerjaan kelak kiranya sudah bergelar graduan..huhu apa yang aku merepek ni? aahhhh...ligat otakku..

Tujuan sebenar posting kali ni adalah untuk mengucapkan salam maal hijrah. Dalam suasana maal hijrah yang aman damai di negara kita ini, marilah sama-sama kita merasa keperitan maal hijrah di dunia lain, terutama di semenanjung Gaza bersama saudara semuslim kita rakyat Palestin. Serangan daripada Rejim Zionis Israel laknatullah yang bertubi-tubi sehingga menyebabkan lebih 200 warga Palestin dari pelbagai golongan telah syahid. Apa tindakan kita selaku saudara semuslim kepada warga Palestin di daerah sana? adakah cukup sekadar melihat berita, merasa sedih seketika dan doa akhir dan awal tahun baru hijrah untuk diri sendiri sebagai tanda kasih sayang kita dengan mangsa rejim zionis di sana? Pihak berkaitan seperti OIC adakah perlu hanya sekadar ucapan kecaman sahaja tanpa tindakan yang sewajarnya...

Teringat kata-kata seorang sahabatku.."Alangkah bagusnya kalau kita semua umat islam bersatu padu menentang puak Israel yang semakin melampau! sekiranya setiap seorang muslim cukup dengan meludah dan dikumpulkan kesemuanya, nescaya banjir ludah tanda terkutuknya orang-orang Israel dengan rejim zionisnya!"

Selaku blogger muslim, saya ingin mengambil kesempatan di sini untuk mengajak kesatuan blogger muslim di seluruh dunia agar sama-sama menunjukkan protes dan mengecam tindakan puak rejim zionis di atas tindakan menyerang rakyat Palestin yang tidak berdosa..sama-sama kita doakan agar mereka di sana lebih kuat dari segi kekuatan rohani dan jasmani untuk menyerang balas puak Israel laknatullah..andai diberi peluang untuk menjadi salah seorang warga Malaysia yang dihantar ke sana, saya sanggup untuk bersama-sama dengan mereka..kerana tiada istilah 'kalah' di sana..antara syahid dan pembebasan fizikal...
Monday, 29 December 2008
Posted by AnakBulan

Kalau Dibaling Dengan Buah Kelapa Sawit?


Pembuat sepatu Turki terima tempahan dari seluruh dunia

Aku rasa, kalau dibaling dengan buah kelapa sawit tentu harga kelapa sawit di Turki juga menguntungkan..huhu ada kelapa sawit kah di Turki?..bila orang mencari kelapa sawit, tentu Malaysia salah satu negara yang dicari..Lepas tu, Sabah tentulah negeri yang dicari..bolehla kakak sepupuku di Lahad Datu menikmati harga kelapa sawit yang menguntungkan, kerana permintaan dunia yang meningkat..huhu...apa-apa pun, semoga wartawan Iraq Muntazer al-Zaidi dibebaskan segera. Padaku, beliau antara wartawan yang tidak hipokrit dan boleh dijadikan contoh tauladan kepada wartawan-wartawan seantero dunia. Padan muka Bush! kalau Muntazer al-Zaidi baling dengan kasut busuk lagi hapak, bersabdu-sabdula padan muka Bush! aku sokong...apa la yang aku merapu ni...kerja-kerja! Baiklah..

(Sumber: http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Tuesday/
Dunia/20081223075257/Article/index_html)

Tuesday, 23 December 2008
Posted by AnakBulan

Praktikal : Teori vs Kemahiran

Salam kasih sayang untuk diriku dan pengunjung blog...

Hari ini genap 9 hari aku praktikal di lembah Sintok ini. Setiap hari ada kalanya sibuk dan tidak sibuk. Biasalah, minggu pertama dan bulan pertama memulakan praktikal. Di sinilah ruang untuk aku praktikkan ilmu teori yang aku pelajari sepanjang 3 tahun di Sintok. Kadang-kadang terfikir juga di otakku, orang yang bijak dari segi teori ni tidak semestinya cemerlang dari segi praktikalnya. 'Belajar untuk lulus exam', begitulah ungkapan yang biasa kudengar dikalangan siswa sisiwi di mana-mana universiti. Hakikatnya, orang yang tidak terlalu bijak dari segi teori selalunya boleh mempraktikkan ilmu lebih baik dari orang yang suka 'menghafal' fakta dari buku nota..huhu..Walaubagaimanapun, jika teori dan praktikal dapat digarab dengan sempurna, sesungguhnya siswa siswi tersebut adalah antara yang cemerlang ditambah lagi dengan sifat rendah diri, ikhlas dan sentiasa ingin tahu...Untuk diriku pula, masih cuba untuk tahu banyak perkara..Antara teori dan praktikal,dua-dua perkara yang penting!
Posted by AnakBulan

Happy Birthday Buat Diriku Yang Tersayang


Selamat Hari Lahir Untuk Diriku Sendiri..Semoga lebih tabah mengharungi mehnah dan tribulasi di hari-hari mendatang. Semoga dimudahkan segala urusan, dimurahkan rezeki dan sihat tubuh badan untuk beribadah. Semoga misi dirancang tercapai insyaAllah..INGAT! Sabar dan tenang dalam menghadapi apa jua luka-luka yang merobekkan hati, perasaan dan minda. Sesungguhnya, apa jua yang Allah timpakan ke atas hambaNya, pasti ada seribu satu hikmah disebaliknya...BAIKLAH!!! Terima Kasih DIRIKU kerana mencipta pengalaman dalam hidupku. Ia adalah ilmu yang paling berharga...i Love My Self!!!

Thursday, 27 November 2008
Posted by AnakBulan

Hatiku Di Afghanistan


Perang yang diluncurkan agresor AS di Afghanistan menorehkan luka dan penderitaan bagi jutaan rakyat Afghanistan. Duduk di dalam rumahnya yang sederhana di sebuah bukit yang suram sambil melihat ibukota Afghanistan dari kejauhan, Waheeda tidak tahu lagi kemana harus meminta bantuan.

"Aku bahkan tidak bisa minum sendiri," keluh Waheeda kepada AFP, Sabtu 22 November.Waheeda adalah seorang ibu dari enam orang anak yang kehilangan kedua tangan dan satu kakinya dalam sebuah ledakan di Kabul beberapa tahun lalu.
Wanita Afghan ini juga tidal lagi dapat melihat dengan jelas dan wajahnya pun dipenuhi goresan bekas luka. Bahkan dia juga ditinggal suaminya yang juga meninggal dalam sebuah serangan.

Anak perempuannya yang berusia 15 tahunlah yang menjadi tangan dan kakinya, memasak, membersihkan dan menyuapi dia makan dan minum.

Saat ini Waheeda dan anak-anaknya tinggal bersama adiknya yang seorang polisi.
Sekitar 2,7% penduduk Afghanistan, kira-kira tiap satu dari 5 keluarga mengalami kecacatan, menurut sebuah cacatan survei Handicap International. 36 % cacat fisik, 26 % cacat sensorial, 20 % epilepsi dan 10% cacat mental.

Di tempat lain, Nafisa, wanita 27 tahun memiliki wajah yang rupawan tetapi tidak memiliki kaki. Dia menyeretkan badannya untuk bergerak dalam rumahnya yang bersih, dia bahkan tidak bisa naik kursi roda sendirian. Nafisa sendiri juga kehilangan empat saudaranya.
Itulah gambaran kehidupan rakyat Afghanistan yang terus dilanda peperangan. kaum-kaum kufar terus mengincar Afghanistan sebagai lahan pertempuran bagi mereka untuk menghancurkan negeri-negeri kaum muslimin.(End)


******
Muslimat Afghanistan Gagah Perkasa, Cantik Sabarnya, Indah Redhanya...aku???




Monday, 24 November 2008
Posted by AnakBulan

Harga Minyak..Kerajaan memang 'naik minyak'

KUALA LUMPUR, 20 Nov (Hrkh) - Kerajaan disifatkan seperti 'Along' yang memungut hutang apabila hanya menurunkan harga minyak pada kadar RM2 walaupun harga pasaran di pam ialah RM1.62 sen.

Menurut Ketua Penerangan PAS, Mahfuz Omar kerajaan berbuat demikian hanya untuk mengutip kembali rebat tunai minyak yang pernah diberikan ketika harga minyak melambung beberapa bulan lalu.

"Kini kerajaan umpama Along, turunkan harga minyak jadi RM2, sedangkan Menteri KPDNHEP, Dato' Shahrir Samad mengakui harga sepatutnya di pam ialah RM1.62 sen tanpa subsidi kerajaan," kata Mahfuz ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Menurut Mahfuz, dengan harga minyak RM2 juga, rakyat terpaksa membayar cukai kepada kerajaan sejumlah 38 sen seliter, dan inilah cara kerajaan mengutip kembali rebet yang pernah diberikan.

Tidak dinafikan kerajaan masih terus memberikan rebet tersebut hari ini apabila rakyat memperbaharui cukai jalan, namun sedikit demi sedikit kerajaan mengutipnya dengan cara cukai 38 sen seliter, dakwa Mahfuz.

Sementara itu, Pengarah Pusat Penyelidikan PAS, Dr Dzulkifly Ahmad bersetuju dengan fakta bahawa rakyat membayar harga minyak pada kadar RM2 seliter ini dengan turut membayar cukai kepada kerajaan.

Beliau berkata demikian ketika mencelah dalam penggulungan perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2009 bagi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna di Parlimen padi tadi.

Mengulas lanjut perkara yang ditimbulkan di Dewan Rakyat itu, Dr Dzulkifly menyatakan, penyelididkan yang dibuat PAS mendapati rakyat sebenarnya tidak lagi perlu dibayar oleh kerajaan untuk menanggung harga minyak.

"Satu tong minyak mentah yang ada 159 liter tergantung kepada convertion ratio nya menunjukkan samada kita guna minyak mentah pada harga USD 60 atau USD 70 satu tong.

"Kedua-dua nya menunjukan harga pada pam (stesen minyak), kalau diambil kira USD 60 setong harga di pam ialah RM1.32 sen seliter, kalau harga ambil USD 70 setong maknanya RM1.64 sen seliter," katanya.

Kini harga minyak berada pada sekitar USD 60 hingga USD 70 setong, justeru kata Dr Dzulkifly menyatakan kerajaan tidak lagi beri subsidi kepada rakyat.

Sebaliknya pada harga minyak di pam seliter RM2.00 yang diumumkan kerajaan hari ini makanya rakyat lah yang membayar cukai kepada kerajaan, katanya.

Dalam jawapannya, Menteri KPDNHEP, Dato' Shahrir Samad mengakui hakikat yang dinyatakan Dr Dzulkifly bahawa harga minyak pada harga pam hari ini menyebabkan rakyat membayar cukai.

Ujar Shahrir, apapun yang dilakukan dalam perkiraana ia harus dimasukkan margin, seperti mana sebenarnya pada 17 November bila kita buat perkiraan harga purata mengikut USD 63.1 dan harga tanpa subsidi dalam RM1.62.

"Saya dah maklumkan, dan sebenarnya juga pada Oktober dua minggu pertama harga pada peringkat USD85.48 dan dua minggu akhir Oktober ialah pada 76.45 USD.

"Kalau kita lihat Oktober sahaja harga tanpa subsidi RM2.26 sen, ini bermakna harga komersil,. dan ketika itu dalam Oktober kita turunkan pada RM 2.15 sen," jelas Shahrir.

Menurut Shahrir pada September harga tanpa subdsidi ialah pada RM2.77 sen tetapi harga di pam 2.45 sen sementara pada Ogos RM 2.85 sen namun kerajaan turunkan kepada RM2.55 sen.
Ujar Shahrir lagi, bagi bulan Ogos, September dan Oktober harga yang di pam ialah lebih rendah daripada harga komersil.

Dalam keadaan itu kerajaan memberikan subsidi yang dijanjikan di bawah skim penstrukturan semula subsidi, katanya.

Tetapi pada bulan Oktober harga minyak turun dengan cepat, subsidi yang ditawar kerajaan untuk petrol sahaja telah kurang daripada RM344 juta Spetember kepada RM15 juta.

Dalam kes penurunan pada bulan November hari ini harga pada RM2 bukanlah subsidi yang dibayar rakyat kepada kerajaan sebaliknya ialah cukai. _

Dipetik dari: http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=18002&Itemid=1

*** Rakyat bukan tidak ada akal. Jangan mempergula-gulakan sekalian penghuni Malaysia
Saturday, 22 November 2008
Posted by AnakBulan
Tag : ,

Menyorok @ 'Betapok'

Hmm..nak sembunyi kat mana ye??

Posted by AnakBulan
Tag :

Jom Rehatkan Minda

--Pandang, teliti dan hadamkan kod di bawah...
insyaAllah sakit kepala anda akan sembuh--


Option Explicit
'Q1'Dim X0, X1, X2, X3 As IntegerDim Q1 As Single
'Q2'Dim Y0, Y1, Y2, Y3 As IntegerDim Q2 As Single
'Q3Dim A0, A1, A2, A3 As IntegerDim Q3 As Single
'Q4Dim B0, B1, B2, B3 As IntegerDim Q4 As Single
'define r as row and c as column'Dim r, c, counter As Integer
'variable for FAM TableDim minValues(1 To 3, 1 To 3) As Integer
'Variable for dimensional arrayDim minValue(1 To 9) As DoubleDim question1(1 To 9), question2(1 To 9) As DoubleDim cvLess, cvModerate, cvMore, cvFocus_Goal, cvMedium, cvFocus_Relationship As Double
'Variable Declaration for subroutine fuzzy_defuzzyficationDim rule(1 To 9) As StringDim actual_time(1 To 9) As DoubleDim z0, z1, z2, z3 As DoubleDim upperCOA, belowCOA, crispMinVal As Double
Private Sub CmdKira_Click()
'Error Message if input 0If lblSlider1 = "0" Then MsgBox "Please Select Your Answer For Question NUMBER 1", vbInformation, "Information Message" Exit Sub Else If lblSlider2 = "0" Then MsgBox "Please Select Your Answer For Question NUMBER 2", vbInformation, "Information Message" Exit Sub Else If lblSlider3 = "0" Then MsgBox "Please Select Your Answer For Question NUMBER 3", vbInformation, "Information Message" Exit Sub Else If lblSlider4 = "0" Then MsgBox "Please Select Your Answer For Question NUMBER 4", vbInformation, "Information Message" Exit Sub
Else
'Fuzzification for Q1'Call Fuzzification_Q1
'Fuzzification for Q2'Call Fuzzification_Q2
'Fuzzification for Q3'Call Fuzzification_Q3
'Fuzzification for Q4'Call Fuzzification_Q4
'for call Famtable1'Call FamTable1
'for call Famtable2'Call FamTable2
'for call Famtable3'Call FamTable3
'for call Fuzzy Defuzzyfication'Call Fuzzy_defuzzyfication
End IfEnd IfEnd IfEnd If
End Sub
Private Sub Fuzzification_Q1()
'define Slider1.value as Q1'Q1 = Val(Slider1.Value)
'VALUE FOR MEMBERSHIP FUNCTION GRAPH OF Q1'X0 = 30X1 = 40X2 = 80X3 = 90
'Zone 1 If Q1 <= X0 Then cvLess = 1 cvModerate = 0 cvMore = 0 'Zone 2 ElseIf Q1 >= X0 And Q1 < cvless =" (X1" cvmoderate =" (Q1" cvmore =" 0">= X1 And Q1 < cvless =" 0" cvmoderate =" 1" cvmore =" 0">= X2 And Q1 < cvless =" 0" cvmoderate =" (X3" cvmore =" (Q1">= X3 Then cvLess = 0 cvModerate = 0 cvMore = 1
End If
End Sub
Private Sub Fuzzification_Q2()
'define Combo2.Text as Q2'Q2 = Val(Slider2.Value)
'VALUE FOR MEMBERSHIP FUNCTION GRAPH OF Q2'
Y0 = 30Y1 = 40Y2 = 80Y3 = 90
' Zone 1 If Q2 <= Y0 Then cvFocus_Goal = 1 cvMedium = 0 cvFocus_Relationship = 0 ' Zone 2 ElseIf Q2 >= Y0 And Q2 < cvfocus_goal =" (Y1" cvmedium =" (Q2" cvfocus_relationship =" 0">= Y1 And Q2 < cvfocus_goal =" 0" cvmedium =" 1" cvfocus_relationship =" 0">= Y2 And Q2 < cvfocus_goal =" 0" cvmedium =" (Y3" cvfocus_relationship =" (Q2">= Y3 Then cvFocus_Goal = 0 cvMedium = 0 cvFocus_Relationship = 1
End If
End Sub
Private Sub Fuzzification_Q3()
'define Slider1.Count as Q3'Q3 = Val(Slider3.Value)
'VALUE FOR MEMBERSHIP FUNCTION GRAPH OF Q3'A0 = 30A1 = 40A2 = 80A3 = 90
'Zone 1 If Q3 <= A0 Then cvLess = 1 cvModerate = 0 cvMore = 0 'Zone 2 ElseIf Q3 >= A0 And Q3 < cvless =" (A1" cvmoderate =" (A1" cvmore =" 0">= A1 And Q3 < cvless =" 0" cvmoderate =" 1" cvmore =" 0">= A2 And Q3 < cvless =" 0" cvmoderate =" (A3" cvmore =" (Q3">= A3 Then cvLess = 0 cvModerate = 0 cvMore = 1
End If
End Sub
Private Sub Fuzzification_Q4()
'define Slider1.Count as Q4'Q1 = Val(Slider4.Value)
'VALUE FOR MEMBERSHIP FUNCTION GRAPH OF Q4'B0 = 30B1 = 40B2 = 80B3 = 90
'Zone 1 If Q4 <= B0 Then cvLess = 1 cvModerate = 0 cvMore = 0 'Zone 2 ElseIf Q4 >= B0 And Q4 < cvless =" (B1" cvmoderate =" (Q4" cvmore =" 0">= B1 And Q4 < cvless =" 0" cvmoderate =" 1" cvmore =" 0">= B2 And Q4 < cvless =" 0" cvmoderate =" (B3" cvmore =" (Q4">= B3 Then cvLess = 0 cvModerate = 0 cvMore = 1
End If
End Sub
Private Sub FamTable1()
'need one array to hold confidence value for Load'question1(1) = cvLessquestion1(2) = cvModeratequestion1(3) = cvMore
'need one array to hold confidence value for Dirt'question2(1) = cvFocus_Goalquestion2(2) = cvMediumquestion2(3) = cvFocus_Relationship
'looping to calculate min for row and column'counter = 0For r = 1 To 3 For c = 1 To 3 counter = counter + 1 minValues(r, c) = Min(question1(r), question2(c)) Next cNext r
minValue(1) = Min(question2(1), question1(1))minValue(2) = Min(question2(2), question1(1))minValue(3) = Min(question2(3), question1(1))minValue(4) = Min(question2(1), question1(2))minValue(5) = Min(question2(2), question1(2))minValue(6) = Min(question2(3), question1(2))minValue(7) = Min(question2(1), question1(3))minValue(8) = Min(question2(2), question1(3))minValue(9) = Min(question2(3), question1(3))
End Sub
Private Sub FamTable2()
'need one array to hold confidence value for Load'question1(1) = cvLessquestion1(2) = cvModeratequestion1(3) = cvMore
'need one array to hold confidence value for Dirt'question2(1) = cvLessquestion2(2) = cvModeratequestion2(3) = cvMore
'looping to calculate min for row and column'counter = 0For r = 1 To 3 For c = 1 To 3 counter = counter + 1 minValues(r, c) = Min(question1(r), question2(c)) Next cNext r
minValue(1) = Min(question2(1), question1(1))minValue(2) = Min(question2(2), question1(1))minValue(3) = Min(question2(3), question1(1))minValue(4) = Min(question2(1), question1(2))minValue(5) = Min(question2(2), question1(2))minValue(6) = Min(question2(3), question1(2))minValue(7) = Min(question2(1), question1(3))minValue(8) = Min(question2(2), question1(3))minValue(9) = Min(question2(3), question1(3))
End Sub
Private Sub FamTable3()
'need one array to hold confidence value for Load'question1(1) = cvLessquestion1(2) = cvModeratequestion1(3) = cvMore
'need one array to hold confidence value for Dirt'question2(1) = cvLessquestion2(2) = cvModeratequestion2(3) = cvMore
'looping to calculate min for row and column'counter = 0For r = 1 To 3 For c = 1 To 3 counter = counter + 1 minValues(r, c) = Min(question1(r), question2(c)) Next cNext r
minValue(1) = Min(question2(1), question1(1))minValue(2) = Min(question2(2), question1(1))minValue(3) = Min(question2(3), question1(1))minValue(4) = Min(question2(1), question1(2))minValue(5) = Min(question2(2), question1(2))minValue(6) = Min(question2(3), question1(2))minValue(7) = Min(question2(1), question1(3))minValue(8) = Min(question2(2), question1(3))minValue(9) = Min(question2(3), question1(3))
End Sub
Function Min(question1, question2)Min = question1If (question2 < min =" question2" uppercoa =" 0" belowcoa =" 0" z0 =" 120" z1 =" 160" z2 =" 320" z3 =" 360" i =" 1" actual_time1 =" z0" actual_time2 =" z3" actual_time1 =" z1" actual_time2 =" z2" j =" 1" uppercoa =" upperCOA" belowcoa =" belowCOA" crispminval =" upperCOA" text =" crispMinVal" text = "" value =" 50Slider2.Value" value =" 50Slider4.Value" caption =" 0lblSlider2.Caption" caption = "0" caption = "0" caption =" Slider1.ValueEnd" caption =" Slider2.ValueEnd" caption =" Slider3.ValueEnd" caption =" Slider4.ValueEnd">

----Tahniah, anda dah sihat!---




Posted by AnakBulan
Tag : ,

Bukti As-syahid

Subhanallah..Allahuakbar!

Sedikit tersentuh rasa hati selepas membaca berita kematian syuhada Bali. Tertarik dengan tanda-tanda syahid secara langsung dari orang sekelilingnya dan keadaan jenazah syuhada tersebut..inilah bukti yang nyata dan jelas. Mau bukti apa lagi??

================================================================





Petikan ini dipetik dari : http://s3nn4.multiply.com/journal/item/160/Misteri_Tanda_Syahid_Amrozi_Cs_Terkuak

http://www.muslimdaily.net/2231/Misteri-Tanda-Syahid-Amrozi-Cs-Terkuak.html

Tiada kata yang terucap melainkan kalimat takbir, Allahu Akbar, atas kondisi jenasah ketiga syuhada Bali. Betapa tidak, ketiga syuhada tersebut sangat jelas menampakkan tanda-tanda sebagai syahid seperti yang biasa ditemui di kancah peperangan, meski mereka 'tidak sedang berperang' melawan musuh Islam.

Setelah beberapa lama menunggu, akhirnya Kantor Berita Islam Muslimdaily.net mendapat ijin dari pihak keluarga, yang diwakili oleh Bp. Ali Fauzi, untuk mempublikasikan photo dua mujahid Bali yakni Amrozi dan Ust. Mukhlas. Bp Ali Fauzi berpesan agar photo ini disebarluaskan untuk memberikan bukti nyata atas misteri dan polemik yang terjadi ke atas Mujahid Bali, terutama Syuhada Tenggulun, terkait status mereka, apakah mati syahid atau tidak. Disamping itu memberikan hikmah nyata kepada seluruh kaum Muslimin bahwa perjuangan Islam yang mereka lakukan benar-benar ikhlas untuk tingginya kalimat Allah, dan bukan sekedar untuk aksi pamer.

Sebagaimana syuhada yang gugur dalam medan jihad, photo kedua syuhada Tenggulun terlihat tersenyum dengan barisan gigi yang terlihat rapi. Apalagi yang terjadi dengan Amrozi. Senyuman khas "The Smiling Bomber" yang seiring dengan kedua mata yang terbuka, terlihat seakan-akan bertemu dengan sesuatu yang membuat kagum. Mungkin sepasang bidadari yang menyambut ramah.

Kondisi tak jauh berbeda terjadi dengan jenasah Ust. Mukhlas. Ulama yang jago berorasi ini memperlihatkan senyuman dengan mata yang juga terbuka. Wajah bersih pun menjadi pertanda yang lain. Wajah bersih yang juga dimiliki oleh sang "Mujahid Hacker," Imam Samudera alias Abdul Azis. Imam memperlihatkan wajah tampan dan bersih, persis dengan kondisi Ust. Mukhlas.

Disamping analisis photo ketiga Mujahid Bali tersebut, keterangan dari lapangan makin memperkuat bukti bahwa ketiga pelaku aksi jihad tersebut adalah para Mujahidin, mereka telah memiliki niat yang tulus dan menemui kematian sebagai seorang syuhada. Berikut adalah bukti dan persaksian dari lapangan.

  1. Salah satu pelayat yang kebetulan ikut hadir di kediaman Hj. Tariyem adalah Ust. Abdul Rachim Ba'asyir. Menyaksikan bahwa ketika keranda jenasah masuk dan kain penutup keranda dibuka, sontak tercium bau wangi yang menyebar ke seluruh ruangan. Kejadian ini sempat membuat keheranan para pelayat, karena didalam ruangan yang sempit tersebut udara sangat pengap dan pengunjung berjubel dalam satu ruangan. Bila merupakan wangi dari minyak wangi, tak akan mampu mengalahkan bau badan para pengunjung dan tidak akan dapat memberikan aroma dengan kadar wangi yang sama." Allahu Akbar. Itu bukan bau minyak wangi. Bukan. Tapi bau wangi dari asy syahid," kata beliau.
  2. Selain itu, masih menurut Ust, Abdul Rachim, ketika kain penutup wajah dari Ust. Mukhlas di buka, terlihat jelas bulir-bulir keringat menempel di bagian muka. Kondisi yang sama yang terjadi dengan mereka yang masih hidup dan dalam kondisi kegerahan. Seakan Ust. Mukhlas merasakan kegerahan yang sama yang dengan kegerahan yang dialami oleh para pelayat beliau.
  3. Sebagaimana dilansir oleh beberapa media nasional, seperti detik.com, nampak jelas terlihat fenomena datangnya tiga burung hitam di atas kediaman syuhada. Ketiga burung ini jelas bukan burung Gagak seperti yang banyak diberitakan di media, karena memiliki leher yang panjang. Mereka datang begitu saja berputar-putar selama kurang lebih tujuh menit, dan kemudian pergi berpencar. Dua burung hitam terbang ke arah Timur, mereka merepresentasikan diterimanya amalan jihad Ust Mukhlas dan Amrozi, dan satu burung hitam terbang ke Barat, sebagai pertanda syahid atas diri 'Mujahid Hacker' Imam Samudera. Fenomena datangnya burung hitam ini sempat membuat suasana haru dengan teriakan takbir para pelayat.
  4. Seperti penuturan adik kandung Imam Samudera, Lulu Jamaludin, kakaknya menampakkan keanehan ketika akan dimasukkan dalam liang lahat. Bau wangi juga tercium dari jenasah Imam. Selain itu luka bekas tembakan peluru tajam terus menerus mengalirkan darah segar. Aliran darah ini keluar seperti yang terjadi dengan seseorang yang masih hidup ketika terluka. Masih menurut Lulu juga, wajah kakaknya lebih bersih dan tampan dari biasanya.
  5. Kabar terakhir baru saja diterima oleh salah satu kru muslimdaily.net. Beberapa hari yang lalu, tepatnya tiga hari setelah pemakaman Amrozi dan Ust. Mukhlas, keluarga Hj. Tariyem meminta beberapa orang untuk menjaga makam. Hal ini dilakukan untuk menghindari dan menjaga hal-hal yang tidak diinginkan. Beberapa diantara mereka yang ikut jaga adalah Sumarno, Baror, Rosyidin, Mashudi dan beberapa santri pondok Al Islam Tenggulun Lamongan. Mereka mengatakan mencium bau wangi keluar dari dalam kubur (makam). Bau wangi yang sama saat mereka pertama kali membuka kain penutup jenasah syuhada. Namun, bau wangi ini bukan seperti bau dari minyak wangi yang biasa mereka pakai atau dipakai oleh orang kebanyakan.

Jelas sudah keterangan yang diberikan Allah s.w.t. lewat kebesaran-Nya. Meski banyak pihak yang membantah, memberikan suara sumbang, dan menggalang opini massa untuk memojokkan status para Mujahid Bali, serta membuat makar melalui kaki tangan aparat pemerintah, namun Allah berkehendak lain. Dan siapakah sebaik-baik pembuat makar ?

==============================================================

Thursday, 20 November 2008
Posted by AnakBulan

Apa Rasanya Bila MERDEKA ???

Salam pembuka bicara buat perindu merdeka..diriku khususnya..Alhamdulillah…segala puji bagi Allah kerana hari ini diberi kelapangan masa dan ruang untuk mengisi kekosongan blog yang sudah lama tidak terupdate..al-maklumlah, sibuk dengan perang akhir.

Mungkin ada antara sahabat yang bertanya, ‘ apala kak jerah ni…apa kena mengena pulak la dengan merdeka?? 31hb Ogos sudah lama berlalu’ ..hmmm...

Selaku siswi di Sintok ini khusunya, bergear pelajar tahun akhir dan semester akhir..sebenarnya waktu ini lah yang aku nanti-nantikan. Hari ini, tamatlah sudah peperangan minda dengan senjataku pen, pensel, pemadam, pembaris dan kalkulatorku. MERDEKA padaku untuk versi hari ini adalah.... ‘EXAM sudah tamat!’


Kepada adik-adik yang masih menuntut untuk semester seterusnya, tunggulah adik-adik sem akhir nanti dengan subject akhir exam nanti..tak perlula akak menjelaskan dengan lebih lanjut perasaan MERDEKA ni. InsyaAllah, nanti adik-adik juga akan merasainya..

Apa-apa pun, kemerdekaanku hari ni sebenarnya belum berakhir sepenuhnya..23hb ni i’Allah aku akan bertugas sebagai RA (Research Assistant) kepada profesorku yang amat penyayang dikalangan lecture-lecturer yang aku kenali, Prof. Madya Fadzilah Siraj..seterusnya aku akan memulakan praktikal di Sintok ini juga (balik-balik Sintok...UK or US –Ulu Kedah /Ulu Sintok..kira ok la kan).

6 bulan adalah tempoh waktu untuk aku praktikal. Sintok sahajalah tempatku bersama suasana pemandangan yang mendamaikan..huhu..tak kisahlah, yang penting dan yang paling seronok ialah Supervisor praktikalku juga profesor kesayanganku Prof. Madya Fadzilah Siraj..pakar majoring Artificial Intelligent..Alhamdulillah, sambil-sambil praktikal ni leh jadi RA sekali...Aku masih menanti keputusan exam semester ni..belum merdeka sepenuhnya pun lagi..Semoga urusanku Allah permudahkan semuanya sepanjang aku di ‘UK’ ni..amin..
Posted by AnakBulan

Selamat Menghadapi Peperiksaan Akhir Semester



"Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu,wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku.Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku"

Saturday, 1 November 2008
Posted by AnakBulan
Tag :

Pilihan Raya Kampus...yee keee???



Semalam adalah hari Pilihan Raya Kampus (PRK). Seolah-olah bukan PRK. Tidak ada minggu kempen seperti kebiasaannya. Ramai yang terkejut dengan pembatalan kelas kerana kewujudan PRK di Sintok ini, termasuk pensyarah sendiri. “Haaaa…Election Day?!” ..Begitu antara kejutan para pelajar..


Mana tak terkejut, 2 hari sebelum mengundi baru ada yang perasan poster calon tertampal di setiap dewan penginapan. Itupun ada lagi yang tidak perasan. Aku sendiri, perasan selepas ‘flyers’ yang diedar oleh penyokong calon Cina di bawah pintu bilik..huhu..ternyata tidak sehangat sesi tahun lepas.


Padaku, semalam bukan seperti hari PRK. Tetapi seolah-olah hari pendaftaran kursus secara manual!!

“Sintok tidak sehangat kampus lain”
Thursday, 16 October 2008
Posted by AnakBulan
Tag :

Diri ini bersalah


13 Oktober 2008, 11:08:58pm


Sudah lama rasanya tidak ‘update’ blog. Terlalu sibuk dengan tugasan akhir terutama untuk pembentangan projek-projek akhir. Hari ini rasa terpanggil untuk mengisi kekosongan blog.

Cuma ingin melepaskan rasa kecewa pada diri sendiri, bukan pada orang lain. Semuanya gara-gara peristiwa semalam : Ahad, 12 Oktober 2008, 5.00pm.



Begitu tarikh, hari dan masa yang telah aku tetapkan untuk pertemuan SG (Study Group) bersama adik-adik untuk pertemuan minggu ini. Entah minggu keberapa jika mengikut takwim akademik kampus. Yang aku tahu, hanya tinggal beberapa minggu sahaja lagi untuk menghabiskan kuliah semester kali ni. Semoga dimudahkan semuanya..amin ya Rabb..



Lanjutan dari peristiwa semalam, aku menetapkan tarikh dan waktu tersebut kerana rasanya sudah sukar untuk tetapkan waktu yang sesuai diakhir-akhir semester ini. Mungkin itu sahaja yang sesuai, lagipun tiada mesej masalah yang di ‘reply’ oleh adik-adik SG ku. Aku juga sudah rindu dengan mereka. Dengan perasaan berkobar-kobar bertemu mereka, aku melalui laluan pejalan kaki lebih kurang 15-20 minit dari hostelku ke fakulti yang dijanjikan, dalam keadaan hujan lebat dan aku basah lencun kerana tidak sempat membawa payung, syukur ada fail kecil yang kujadikan alas kepala dari rintik hujan..pakaianku tetap basah.



Aku tiba di fakulti seperti dijanjikan pukul 5.07pm seingatku..dalam kepalaku, aku sudah lewat 7 minit.. Risau adik-adik lain sudah menunggu seperti kebiasaannya. Aku menjenguk di kerusi-kerusi yang ada, namun tiada satu wajah pun yang aku kenali..nampaknya, adik-adikku belum tiba lagi..tidak mengapa, aku tunggu juga...dalam keadaan kesejukan, aku gagahkan juga duduk di kerusi kosong yang tersedia di kawasan tersebut, sambil membaca bahan yang akan aku sampaikan yang juga sedikit basah kerana hujan, dengan iringan alunan nasyid dari ‘mobile’ ku..Hampir sejam aku menunggu dalam keadaan yang sejuk dek kerana pakaian yang basah lencun..boleh diperah air hujan ditudungku yang lencun..gagahkan jua..Hampir sejam, namun tiada juga kelibat yang aku nantikan. Nampaknya tiada seorang pun yang datang minggu ini..Sedih juga dan sedikit kecewa..kupujuk hatiku, aku muhasabah diri..mungkin ini silapku, bukan salah sesiapa pun. Ya Allah, lemahnya aku dalam mengorganisasikan kelompok yang kecil yang aku panggil ‘usrah’ ini...terasa bersalah pada diri dengan tanggungjawab yang telah diamanahkan..ini baru kumpulan kecil..tiba-tiba teringat kata-kata ustazku, ‘kita ini belum dikira istiqamah sekiranya kita belum bergerak kerja dengan adanya keluarga sehingga anak yang ke-4’. Maksudnya, apa jua rintangan yang datang sebagai da’ie dalam berdakwah, belum dikira dan dicop ‘istiqamah’ sehingga kita berkeluarga dan ada anak seramai EMPAT orang dalam kondisi yang tetap dengan semangat juang dengan diiringi gerak kerja yang tetap...huhu..muhasabahnya..

Pukul 5.45pm aku cuba telefon adik-adik SG ku..tidak berangkat..nombor terakhir yang kudail juga yang berjawab..


Aku: “assalamualaikum. Dapat ka tidak mesej kakak hari ni SG?”
Adik: “wsalam. Dapat kak, sudah aku forward mesej tu dengan yang lain”
Aku: “kenapa tidak ada seorang pun yang datang?”
Adik: “ait..ya kah..”
Aku: “ ok lah..tak pa”


Sedikit kecewa…yang pasti aku sudah berusaha memberitahu kepada semua adik-adik beberapa hari sebelum kejadian..Akhirnya, mesej ‘maaf’ dari mereka yang kuterima..Dengan alasan, lambat habis kelas dan ada masalah.. itu sahaja..kenapa boleh lupa menghantar mesej sebelum SG bermula?? Aku cuba bersangka baik dengan alasan tersebut.



6.00pm ,aku pulang dengan seribu satu persoalan di kepalaku..di mana silapku kali ni?? Tidak pernah berlaku seperti minggu ini..sepanjang perjalanan, aku biarkan diriku berhujan. Biar aku basah, biar aku sejuk...mungkin inilah caranya aku koreksi diri...'brainstorming'...



“Ya Allah, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syariat-Mu, maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya..eratkanlah Ya Allah...”


Tuesday, 14 October 2008
Posted by AnakBulan

Dapat Kek Raya

Hari ni 5 Syawal 1429H. Ada 1 kelas je tadi.. Subjek Web. Presentation plak tu..huhu..boleh dikira dengan jari student yang datang dewan kuliah..secoet..kami 4 orang je pompuan yang datang kelas tadi..Lelaki ada 6 orang sahaja..kesian Encik Baha..hehe..ramai tak hadir kelasnya. Maklumlah, student ramai amik cuti tambahan sebab masih dalam 'mood' raya..aku ni pun balik awal sebab da beli tiket awal..kalau tak, sama gak la macam kawan-kawan lain yang tak datang..hehe..tapi, ada gak hikmahnya aku balik awal..entah-entah tadi dapat markah free sebab datang kelas..ye ke encik Baha..haha

Yang paling best tadi dapat kek raya dari adik Anggie Aulia Akbar..Thanks Anggie..hihi..kek dari Medan, Indonesia..special untukku. Adik ni satu course, junior satu sem dari aku..foreigner student dari Indonesia. Comei orangnya dan selalu meng'iya'kan kata-kataku.'iya kak'..hehe..baik kan..memang sedap ar kek dari Medan ni..special katanya..ada 3 jenis dan semestinya 3 rasa..kek gulung jam merah, kek pandan berkeju dan kek gulung berkeju..yummy..sedap banget kek nya..



Kek ini milikku




Untuk adik Anggie, akak cuma mampu membalas dengan senyuman..hehe..dengan 'buras' + serunding udang serta keropok amplang, special dari Tawau :)



Buras + Serunding Udang





Keropok Amplang





Sunday, 5 October 2008
Posted by AnakBulan

Rindu Kampung Halaman (Part 2)

Alhamdulillah..aku baru saja tiba di bilik kesayanganku di hostel kampus.benda pertama yang aku buat bila masuk je bilik ni ialah ‘on’ pc. Macam biasalah, hobiku tiap2 hari di kampus. Kalau tak ada tugasan atau keperluan penggunaan pc ni, memang aku wajibkan on tiap-tiap hari.hehe.pc inilah yang menemaniku dari aku semester 1..salah satu list aset kesayanganku kerana aku rasa pc ni dah jadi macam teman baikku.walaupun besar gedabak tak macam laptop student sekarang ni, aku masih berdesktop. Lantaklah, yang penting aku boleh buat kerjaku dengan pc ni..

Kepulanganku dari menyambut hari-hari terakhir Ramadhan dan permulaan Syawal di kampung halamanku, membawa seribu satu makna dalam hidupku. Sepanjang 11 hari bercuti di kampungku, banyak pengalaman yang aku rasa tak sama nilainya dengan syawal tahun-tahun yang lepas..seribu satu macam perasaan yang tersirat dan kupendam bila saja aku bertemu dengan ahli keluargaku dan sahabat-sahabatku. Lain macam rasanya perasaan ni, susah sangat nak explain.

Kepulanganku di bumi Tawau 23hb Sept bersamaan 23 Ramadhan lepas, disambut dengan bermacam-macam perasaan. Sahabatku yang datang menanti dan menjemputku di airport Tawau, Amirah izzati dan Amsa’ namanya..Thanks Mirah, dapat gak sahabatmu ni merasa kereta barumu.hehe. Ayahku sudah bersiap sedia di rumah menantiku dengan makanan kegemaranku. Ayam lelek dan soto ayam..tak sempat nak amik gambar makanan tu sebab excited sangat makan sampai lupa ole-ole untuk blog ni.hehe..

Apa-apa pun aku sangat bersyukur yang tak terhingga sebab dapat jumpa familiku dan sahabat-sahabatku yang lain..anak sedara dah lima orang.alhamdulillah.. raya tahun ni, banyak gak la duit raya aku dapat..haha..layak lagiii tuuu..hehe

1 Syawal, macam biasalah…hari untuk keluarga dan ziarah kubur arwah mak dan ziarah sanak saudara yang lain..salah seorang dari mereka ialah, pakcikku @ bapa saudaraku yang sedang terlantar sakit. Sedih melihat kesihatan bapa saudaraku dan tiba-tiba aku teringat dengan arwah mak yang pernah terlantar sakit. Sudah 11 tahun pemergian ibu kesayanganku. Rindu yang teramat sangat. Semoga ibuku ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Amin.. Semoga bapa saudaraku sihat selepas usaha untuk berubat..amin..






2 Syawal, hari untuk aku dan sahabat-sahabatku ziarah menziarahi…perjalanan kami bermula seawal 10 pagi dan berakhir lebih kurang 10 malam…sebanyak 4 buah kenderaan konvoi dengan memuatkan seramai 13 orang semuanya. Itulah antara sahabat-sahabatku. Itupun ada lagi yang lain yang tak dapat join kerana ada agenda masing-masing. 13 orang sahajalah yang dapat dikumpulkan pada hari tersebut..seingatku, sudah 11 tahun kami bersahabat..11 TAHUN!!!..fuuhh!!..bukan senang untuk bersahabat sehingga mencecah keangka 11 TAHUN..sampai ke hari ni..semoga persahabatan kami kekal sampai bila-bila. Aku terlalu sayang sangat dengan sahabat-sahabatku di sana..sayang sangat..

Apa yang menyedihkanku, sebelum menziarahi rumah terakhir sahabatku, sempat lagi kami berborak dari hati ke hati..pandanganku, aku rasa seolah-olah pertemuan syawal kali ni bersama mereka seolah-olah yang terakhir sebelum kami masing-masing terkeluar dari list ‘single’..sudah ada aura yang berkemungkinan ada antara sahabatku yang akan mendirikan rumahtangga pada tahun depan. Walaupun tiada khabar angin yang mengatakan demikian, tapi aku yakin..i’Allah ada dikalangan mereka yang bakal kearah itu. Auranya terlalu kuat yang dapat aku rasa..pastinya kehidupan selepas berumahtangga berbeza dengan kehidupan ‘single’..mungkin sudah susah untuk kami bertemu seperti syawal setiap tahun..selepas rumah terakhir yang kami ziarah, tiba-tiba air mataku mengalir bila saja aku memeluk sahabat-sahabatku sebelum kami bersurai dan sebelum kepulanganku pada esoknya, 3 Syawal ..sedih..tak tahu dari mana datang perasaan dukacita…erat aku peluk sahabatku..mungkin lepas ni diorang dah berpindah milik..sedih sangat-sangat..mungkin susah untuk bertemu begini selepas ini…

3 Syawal adalah hari terakhir aku berada di Tawau. Flightku pukul 9.10pm pada hari tersebut. Inilah kali pertama semua ahli keluargaku menghantarku di airport. Terharu sangat. Memandangkan semua dah berkumpul, 2 buah kenderaan konvoi menghantarku pulang. Sebelum masuk ke balai berlepas aku sempat bersalaman dengan setiap ahli keluargaku yang dimulai dengan ayahku..sedih giler..aku cium pipi kanan dan kiri ayahku..seterusnya, ibuku (mak ke-2) dan adik-adikku..sempat aku titipkan agar jaga ayahku baik-baik..risau dengan kesihatan ayahku..aku pun sayang ibuku yang juga pengganti arwah mak selepas ketiadaannya atas usaha adik-beradikku untuk menjodohkan semula ayah supaya ada yang menjaganya dan menjaga adikku..abang dan kakak iparku serta kak sepupu yang merisik..kami adik-beradik dah berpakat..alhamdulillah, dah 7 tahun usia perkahwinan ayah. Kami semua rasa bahagia dengan kehadiran ibu baru..rajin dan suka gelak..seterusnya, aku peluk abang kandungku yang sulung..aku sayang sangat abang aku ni, walaupun kadang-kadang menjengkelkanku..hehe..kucupan di pipi dan dahi untuk adiknya yang nak balik..sedih sangat..(sambil taip ni pun aku nangis lagi..sudahlah mata!)..kemudian aku peluk kakak iparku..lama gak la..air mataku makin deras..entah kenapa..aku sayang sangat kak iparku yang sorang ni. Sayang sangat .sempat lagi kak iparku bisik ke telingaku ‘kakak sayang adik kakak ni’..terharu aku dan sedih gak..ciuman di pipi dan dahiku dari kak iparku..kemudian aku salam dan cium sorang-sorang anak saudaraku 4 orang, anak abang sulungku..orang terakhir aku salam ialah kakakku, anak kedua dari adik beradikku..lama gak la..bisikannya ke telingaku ‘belajar rajin-rajin’..ciuman di pipi dan dahiku dari kakak kesayanganku yang mirip arwah mak..aku sayang sangat kakakku ni..kemudian anak saudaraku sorang dari kakakku..payah sangat nak peluk anak saudaraku ni, nangis je..aku cubit je la pipinya..lagi nangis..haha..fuuuhh..seingat aku semester pertama dan semester last ni la yang aku menangis kat airport..semester tengah-tengah tu, rilek je..haha..tapi, tak adala sampai meraung macam budak-budak..ngeh ngeh..nangis terharu dan sedih meninggalkan semua yang ada di kampung halamanku.. mungkin setahun lagi kot baru aku balik ke sabah lagi..huhu..




Itu antara titipan terakhir sebelum aku balik ke kampus dengan seribu macam perasaan di jiwaku..kesimpulannya, my family and friends (macam pelan prabayar telefon mudah alih jee)...adalah orang-orang yang penting dalam hidupku..huhu..rasanya semua orang pun macam tu..kasih sayang mereka adalah antara yang paling bermakna dalam hidupku dan pengalaman yang paling berharga dalam hidupku..yang mungkin selepas ini aku boleh jadikan bahan cerita untuk anak-anakku nanti..huhu..amin..jadi, sayangilah orang yang sepatutnya berhak disayang dan rindulah pada orang yang sepatutnya berhak untuk dirindui..jangan bazirkan perasaan untuk insan yang tak sepatutnya. Rindu dan sayang sepertimana yang dah ditetapkan syariat..itu saja untuk kali ni..Salam Aidilfitri dan Maaf Zahir Batin.


Saturday, 4 October 2008
Posted by AnakBulan

Wahai AnakBulan Jangan Malas-malas

20 September 2008, pagi hari dikala kepala tengah berdenyut..
Hari ni cuaca mendung sejak dari pagi lagi..entah kenapa aku juga terasa 'mendung' sama dengan cuaca hari ini..tak tau nak posting apa..disebabkan rasa tak tau nak posting apa, di sini ada sedikit titipan istimewa khas buat teman-temanku...sama-sama kita hayati..bak kata sahabat sejati, bila sahabat ketawa kita sama ketawa, bila sahabat menangis kita sama menangis dan bila sahabat pening kita sama-sama pening..erk..ye ke..jadi, sama-samala menemani sahabat yang tengah pening dek kerana banyak tugasan ni..huhu


iWM- 3rd Phase codding


Option Explicit

'Load'
Dim X0, X1, X2, X3 As Integer
Dim load As Single

'Dirt'
Dim Y0, Y1, Y2, Y3 As Integer
Dim dirt As Single

'define r as row and c as column'
Dim r, c, counter As Integer
'variable for FAM Table
Dim minValues(1 To 3, 1 To 3) As Integer
'Variable for dimensional array
Dim minValue(1 To 9) As Double
Dim loaded(1 To 9), dirts(1 To 9) As Double


Dim cvLight, cvMedium, cvHeavy, cvLess_Dirty, cvDirty, cvVery_Dirty As Double


'Variable Declaration for subroutine fuzzy_defuzzyfication
Dim rule(1 To 9) As String
Dim actual_time(1 To 9) As Double

Private Sub Command1_Click()


If Combo1.Text = "" Then
MsgBox "Please choose your 'Load' for your cloth in kg"
Combo1.SetFocus
Exit Sub
End If


If Combo2.Text = "" Then
MsgBox "Please choose your 'Dirt' for your cloth in degree"
Combo2.SetFocus
Exit Sub
End If

'Fuzzification for Load'
Call Fuzzification_Load

'Fuzzification for Dirt'
Call Fuzzification_Dirt

'for call Famtable'
Call FamTable1

'for call defuzzyfication
Call Fuzzy_defuzzyfication
End Sub

Private Sub Fuzzification_Load()

'define Combo1.Text as Load'

'VALUE FOR MEMBERSHIP FUNCTION GRAPH OF LOAD'
X0 = 4
X1 = 6
X2 = 8
X3 = 10

'Zone 1
If load < cvlight =" 1" cvmedium =" 0" cvheavy =" 0">= X0 And load < cvlight =" (X1" cvmedium =" (load" cvheavy =" 0">= X1 And load < cvlight =" 0" cvmedium =" 1" cvheavy =" 0">= X2 And load < cvlight =" 0" cvmedium =" (X3" cvheavy =" (load" text =" cvLight" text =" cvMedium" text =" cvHeavy">= X3 Then
cvLight = 0
cvMedium = 0
cvHeavy = 1

Text1.Text = cvLight
Text2.Text = cvMedium
Text3.Text = cvHeavy

End If

End Sub

Private Sub Fuzzification_Dirt()

'define Combo2.Text as Dirt'
dirt = Val(Combo2.Text)

'VALUE FOR MEMBERSHIP FUNCTION GRAPH OF DIRT'

Y0 = 20
Y1 = 30
Y2 = 70
Y3 = 80

' Zone 1
If dirt < cvless_dirty =" 1" cvdirty =" 0" cvvery_dirty =" 0">= Y0 And dirt < cvless_dirty =" (Y1" cvdirty =" (dirt" cvvery_dirty =" 0">= Y1 And dirt < cvless_dirty =" 0" cvdirty =" 1" cvvery_dirty =" 0">= Y2 And dirt < cvless_dirty =" 0" cvdirty =" (Y3" cvvery_dirty =" (dirt">= Y3 Then
cvLess_Dirty = 0
cvDirty = 0
cvVery_Dirty = 1


End If

End Sub



Private Sub Command2_Click()

Combo1.Text = ""
Combo2.Text = ""
Text1.Text = ""
Text2.Text = ""
Text3.Text = ""
Text4.Text = ""
Text5.Text = ""
Text6.Text = ""
Text7.Text = ""
Text8.Text = ""
Text9.Text = ""
Text10.Text = ""
Text11.Text = ""
Text12.Text = ""
Text13.Text = ""
Text14.Text = ""
Text15.Text = ""
Text16.Text = ""
Text17.Text = ""
Text18.Text = ""
Text19.Text = ""
Text20.Text = ""
Text21.Text = ""


End Sub

Private Sub FamTable1()

'read from input'
Text7.Text = Text1.Text
Text8.Text = Text2.Text
Text9.Text = Text3.Text

Text10.Text = Text4.Text
Text11.Text = Text5.Text
Text12.Text = Text6.Text

Text7.Text = cvLight
Text8.Text = cvMedium
Text9.Text = cvHeavy

Text10.Text = cvLess_Dirty
Text11.Text = cvDirty
Text12.Text = cvVery_Dirty

'need one array to hold confidence value for Load'
loaded(1) = cvLight
loaded(2) = cvMedium
loaded(3) = cvHeavy

'need one array to hold confidence value for Dirt'
dirts(1) = cvLess_Dirty
dirts(2) = cvDirty
dirts(3) = cvVery_Dirty

'looping to calculate min for row and column'
counter = 0
For r = 1 To 3
For c = 1 To 3
counter = counter + 1
minValues(r, c) = Min(loaded(r), dirts(c))
Next c
Next r

minValue(1) = Min(dirts(1), loaded(1))
minValue(2) = Min(dirts(2), loaded(1))
minValue(3) = Min(dirts(3), loaded(1))
minValue(4) = Min(dirts(1), loaded(2))
minValue(5) = Min(dirts(2), loaded(2))
minValue(6) = Min(dirts(3), loaded(2))
minValue(7) = Min(dirts(1), loaded(3))
minValue(8) = Min(dirts(2), loaded(3))
minValue(9) = Min(dirts(3), loaded(3))

'display min value'
Text13.Text = minValue(1)
Text14.Text = minValue(2)
Text15.Text = minValue(3)
Text16.Text = minValue(4)
Text17.Text = minValue(5)
Text18.Text = minValue(6)
Text19.Text = minValue(7)
Text20.Text = minValue(8)
Text21.Text = minValue(9)

End Sub

Function Min(loaded, dirts)
Min = loaded
If (dirts < min =" dirts" uppercoa =" 0" belowcoa =" 0" z0 =" 20" z1 =" 30" z2 =" 40" z3 =" 50" i =" 1" actual_time1 =" z0" actual_time2 =" z3" actual_time1 =" z1" actual_time2 =" z2" j =" 1" uppercoa =" upperCOA" belowcoa =" belowCOA" crispminval =" upperCOA" text =" crispMinVal">





*** Codding not full..selamat memeningkan kepala dengan codding ni..saya budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan...

Saturday, 20 September 2008
Posted by AnakBulan

18 Ramadhan 1429H





19 Sept 2008 / 19 Ramadhan 1429H, 01:21am


Alhamdulillah, segala puji bagi Allah tuhan pencipta seluruh alam. Dialah Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Selawat dan salam dirafa’kan ke atas rasul akhir zaman Muhammad SAW..

Alhamdulillah, 18 Ramadhan telah berlalu. Namun, sejauh mana penghadaman pesta ibadah bagi kita sebagai individu muslim? Adakah 10 Ramadhan dipertengahan ini mampu dijadikan sebagai latihan untuk ke peringkat 10 Ramadhan terakhir nanti atau boleh dikategorikan sebagai peringkat finalis.. Apa pun jawapan kita, tepuklah dada dan tanya iman. Sahabatku, sama-sama kita renungkan, termasuklah wahai diriku…

Sedar tak sedar hanya tinggal beberapa hari saja lagi untuk kita tinggalkan pesta ibadah ni. Seharusnya kesyukuran yang tidak terhingga kerana Allah swt masih memberi peluang untuk kita sebagai hambaNya yang hina lagi kerdil ini, untuk menikmati sekali lagi pesta sebegini. Pesta peringkat Antarabangsa yang tiada tolok bandingnya untuk umat Islam seluruh dunia, sekali dalam setahun. Inilah anugerah nikmat yang tidak terhingga dan bonus dari Allah yang seharusnya kita sebagai hambaNya merebut peluang ini. Semoga kita adalah insan terpilih untuk bertemu malam Lailatul Qadar sebagaimana yang diharapkan . Amin.

Bersamaan dengan 18 Ramadhan yang baru sahaja berlalu, barulah aku sedar rupanya banyak lagi kerjaku sebagai siswi yang aku belum setle kan lagi…Artificial Intelligent Project (M-Personality Profiling System), projek Fuzzy Logic, dan projek web..Begitulah resam pelajar, sentiasa sibuk dengan tugasan. Walaubagaimanapun, aku sentiasa rasa bersyukur kerana aku rasa ada saja yang Allah swt permudahkan ranjau perjalanan pengajianku semester ini. Walaupun kadang-kadang disulami dengan perasaan tension sampai ke tahap nak tebang pokok tepi jalan..huhu..perasaan je..biasalah..itulah nikmat study dan pengalaman perasaan yang Allah hadiahkan untuk aku nilai dari sudut positifnya.. :)

Hari ini pagi-pagi lagi aku dah tumpang mengadu tension kat sahabatku berkaitan dengan projek akhir yang tak setle lagi..alhamdulillah lepas tu stabil jugak la balik..pukul 10.30am kemudian aku ke kuliah mingguan dengan rujukan kitab ‘Permata Yang Digilap Untuk Hati Yang Lalai’. Pengajian ala pondok di kampus, yang disampaikan oleh seorang ustaz yang amat aku sanjungi di sini. Banyak input darpada kuliah tersebut, walaupun ini baru kali ke-2 pengajian dimulakan untuk siswa siswi yang berminat dan insyaAllah akan diteruskan untuk minggu-minggu seterusnya.

Antara isi kuliah yang menarik perhatianku tadi ialah, kewajipan berdakwah dikalangan masyarakat dan juga keutamaan dakwah dengan diri sendiri untuk melawan semua sifat mazmumah dan yang paling penting ialah melawan hawa nafsu. Wajib untuk setiap individu muslim.

Dari sudut gerak kerja pula, perjuangan tanpa ilmu dan jika hanya atas dasar semangat sahaja semestinya mampu menguncupkan kejayaan sasaran dakwah itu sendiri. Setiap gerak kerja yang dilakukan bukan semata-mata kerana persatuan, manusia, atau apa sahaja tapi semuanya semata-mata kerana Allah swt..Itu pastinya jelas untuk semua pendakwah.



Apa yang mencuit hatiku tadi adalah perkaitan antara makhluk ciptaan Allah. Semua yang Allah ciptakan mempunyai sifat-sifatnya sendiri dan ada sebab kenapa Allah mensyariatkan dalam setiap perkara. Kalau dah Allah kata haram, maka haramlah ia. Contohnya ialah perkaitan antara Ayam dan Khinzir..seperti yang kita maklum dari sudut pandangan mata kasar kita sendiri, Khinzir adalah haiwan yang kawasan pembiakannya kotor. Sekiranya, ia ditempatkan di kandang kelas pertama sekali pun (ada makanan khas, bilik aircond, kandang dibasuh 5 minit sekali dengan pancutan air pembersih istimewa) ia tetap HARAM..kerana sifat-sifat binatang itu sendiri. Salah satunya ialah sifat ‘tidak cemburu’ (gitulah kot translation yang mudah untuk sifatnya)..Berbeza dengan sifat ayam. Tak kiralah ia spesis ayam apa sekalipun..ayam kampung ke, ayam bandar ke, ayam kelas pertama ke, ayam belanda tak belanda ke....) ia adalah makanan yang HALAL. Kerana sesuai dengan sifat ayam itu sendiri yang mempunyai sifat ‘cemburu’ yang jelas. Contoh situasi..seekor ayam jantan yang mampu menjaga kawasan perkumpulannya yang terdiri daripada beberapa ekor ayam betina dan anak-anak ayam dari sebarang gangguan. Kalau tak caya, cuba pegi kacau sekawan ayam yang ada kat kawasan anda..mesti ada salah seekor yang akan backing..hehe..contoh je la yee..jadi, antara ayam dan khinzir memang dari segi sifatnya dah berbeza. Jadi, kita sebagai manusia yang akan memakannya pun pasti akan memberi kesan, samada khasiat yang kelihatan atau tidak kelihatan..contohnya kesan dari segi sifat perwatakan manusia itu sendiri...Itu baru menyentuh kesan sifat haiwan halal dan haram itu sendiri, tak masuk lagi khasiat baik dan buruk untuk daging haiwan tersebut..hmmm… sampai ke tahap itulah Allah nak jaga hambaNya dari sudut pemakanan..Subhanallah,nikmat yang sehalus-halusnya..itulah keistimewaan kita sebagai umat Islam, sehingga ke sekecil-kecil perkara pun Allah jaga. Betapa kita sebagai hambaNya perlu sentiasa bersyukur dengan setiap nikmatNya..Alhamdulillah..i’m proud to be a Muslim..

Oopss..dah pukul 2:23am. Mata pun dah ngantuk, dan rasanya cukup sekadar itu dululah perkongsian ilmu untuk hari ini. Harap-harap sahabat-sahabat yang membacanya faham dengan apa yang disampaikan. Semoga ia bermanfaat. Maklumlah, baru training nak jadi penulis blog kan :p jadi mungkin ada yang faham dan ada yang tak faham. Maaflah kalau tak faham.hehe.. Esok nak bangun awal dan sahur insyaAllah. Lepas tu ada agenda lain dengan adik-adik junior untuk hari esok..nantikan ‘posting’ yang seterusnya.. :)
Friday, 19 September 2008
Posted by AnakBulan

17 Ramadhan, Peringatan Nuzul Quran

Sememangnya sudah menjadi tradisi bagi kita umat Islam, pada setiap tanggal 17 Ramadhan kita akan mengadakan peringatan Nuzul Al-Quran. Bahkan hampir di seluruh negeri-negeri Islam, pemerintahan setempat secara rutin melaksanakan peringatan tersebut setiap tahun, yang sering-kali digabungkan dengan peristiwa Perang Badar Al-Kubra (terjadi pada 17 Ramadhan tahun ke 2 Hijrah, ketika umat Islam pertama kali melaksanakan shaum Ramadhan).

Terdapat dua pendapat mengikut ahli sejarah, termasuk pendapat para ahli hadis, tentang Al-Quran yang diturunkan (diwahyukan) kepada Nabi Muhammad saw.

Pendapat pertama menyatakan bahawa Al-Quran diturunkan pada malam Isnin tanggal 17 Ramadhan, 13 tahun sebelum hijrah (6 Ogos 610 M). Pendapat kedua pula menyatakan bahawa Al-Quran telah diturunkan pada malam Isnin, tanggal 24 Ramadhan (13 Ogos 610 M). Pendapat yang pertama adalah berdasarkan ayat 41 dari Surah Al-Anfaal, manakala pendapat kedua dasarnya adalah ayat 1 Surah Al-Qadr dan ayat 1-4 Surah Ad-Dukhan.

Walaupun tradisi Nuzul Al-Quran telah lazim diperingati pada tanggal 17 Ramadhan, namun sesungguhnya pendapat kedua adalah lebih kuat dan lebih mungkin benarnya. Ini adalah kerana malam Lailatul Qadar yang dipercayai sebagai malam turunnya Al-Quran bukanlah terjadi pada tanggal 17 Ramadhan.

Adapun dalam firman Allah SWT pada ayat 41 surah Al-Anfaal, yaitu: "…jika kamu beriman kepada Allah dan apa-apa yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Nabi Muhammad saw) pada hari Furqan,iaitu di hari bertemunya dua pasukan (diperang Badar, antara muslimin dan kafirin)…" (TTQ 8 : 41) Ayat tersebut tidak ada sangkut-pautnya dengan Nuzul Al-Quran.

Tetapi sebenarnya ayat tersebut merupakan penjelasan tentang hukum pembahagian harta rampasan perang (seperti yang terdapat pada awal ayat tersebut). " Ketahuilah sesungguhnya apa saja yang dapat kamu peroleh sebagai rampasan perang, maka sesungguhnya seperlima untuk Allah, RasulNya, kerabat-kerabat (Rasul), anak-anak yatim, orang-orang miskin dan ibnussabil (orang yang sedang dalam perjalanan)…" (TTQ 8 : 41).

Dan apabila diteliti dengan lebih lanjut, yakni dengan menghubungkan hadis-hadis tentang turunnya Al-Quran, iaitu pada Lailatul-Qadar dan kelahiran Rasullullah pada hari Isnin serta pada catatan-catatan waktu di dalam takwim, maka akan diperolehi kesimpulan yang lebih tepat, iaitu Al-Quran diturunkan pada hari Isnin, malam 21 bulan Ramadhan, 13 tahun sebelum Rasullulah saw berhijrah ke Madinah.

Menurut para mufassirin, Al-Quran yang diturunkan pada malam "Lailatul Qadar" sebagaimana disebut di atas adalah Al-Quran yang turun sekaligus di "Baitul Izzah" di langit dunia. Sedangkan Al-Quran yang diturunkan ke bumi dan diterima Rasullullah sebagai wahyu terjadi secara beransur-ansur selama sekitar 23 tahun.

Adapun ayat-ayat yang pertama diturunkan (diwahyukan) kepada Nabi Muhammad saw adalah ayat 1-5 surah Al-'Alaq.

Dan peristiwa ini terjadi ketika nabi saw sedang bertahannus (menyendiri) di Gua Hira. Sedangkan ayat Al-Quran yang terakhir sekali diturunkan adalah ayat-ayat riba iaitu ayat 278 sehingga 281 dari surah Al-Baqarah.
Dipetik daripada : http://www.al-azim.com



***Komen*** Marilah kita sama-sama membaca dan menghayati isi kandungan al-quran sebagai panduan kita ummat akhir zaman.




Wednesday, 17 September 2008
Posted by AnakBulan

Rindu Kampung Halaman (Part 1)


B : “balik mana raya ni”


Aku : “balik Sabah laa”


B : “ait, balik ke, bila?”


Aku : “Baliklah.23hb ni i’Allah..dah setahun aku tak balik. Baliknye nanti pun seminggu lebih je. Raya 3 dah kene balik sini pulak”


B : “ tiket dapat harga berapa?”


Aku : “RM800+ ulang alik. Tu pun adik beradik aku sponsor..sebab diorang kata tak cukup anggota nanti..hehe..raya tahun ni semua adik beradik aku kumpul kat sana”

B : “ooo…kesian kat ko kan, kalau aku lah..conform aku nangis”


Aku : “ kes aku ni kira oraitla jugak, setahun je tak balik. Ada kawan aku yang lain tu hampir 3 tahun dah tak balik. Budget tak cukup nak beli tiket..


B : “?????”




Panjang gak la dialog kat atas ni. Lebih kurang begitulah pertanyaan-pertanyaan sahabatku nak dekat raya tahun ni. Masing-masing dah sibuk beli tiket, kalau tak beli awal ,memang tak balik la diorang dek kerana SOLD OUT awal kat kaunter-kaunter jualan tiket. Termasukla aku..kalau tak beli awal, conform harga tiket melambung atau SOLD OUT juga.

Apa yang nak kongsi ialah, betapa aku rindu nak menjejakkan kaki ke kampungku. Kg. Pasir Putih, Tawau Sabah. Tipu lah kalau aku ni kata tak rasa rindu nak balik. Banyak yang dirindu. Rindu kat ayah, makcik, abang, kakak, kak ipar, anak-anak saudaraku, adik-adikku…termasuklah rindu dengan makanan kat sana.. Ayam Lelek (sejenis ayam panggang dengan sambal yang menyelerakan) abc, murtabak jawa etc..


Aku juga rindu dengan sahabat-sahabatku dan program di sana. Bila tengok gambar-gambar program di sana, aku jadi jealous semacam, sebab aku tak sertai sekali. Bila teringat kerenah sahabat-sahabatku di sana, aku boleh gelak sorang-sorang. Teringat balik, masa zaman sekolah-sekolah dulu. Kami kenal daripada satu program islamik masa aku tingkatan 3 rasanya. Bermula dari situ, aku mula rapat dengan sahabat-sahabatku tambahan pula bila masuk tingkatan 4, kami dapat sekolah yang sama.huhu..gembira jugak laa..setiap hari jumaat, kami akan berusrah bersama kat sekolah. Dah selesai usrah kat sekolah, kami pegi Bandar Tawau pula ada usrah gabungan di IAB (Institut Akademik Bakti, sekolah swasta yang menerapkan nilai-nilai agama kepada pelajar-pelajarnya walaupun bukan sekolah agama)..senyum sengih gak bila ingat memori lama ni..Sampailah ke hari ni, kami bersahabat. Dah kenal kelemahan dan kebihan diri masing-masing..ukhuwah kami still utuh, walaupun jarak memisahkan..Dalam 10 orang jugak la sahabat seangkatanku di sana. Tu tak masuk ukhuwah dengan adik-adik seusrah lagi tu..hehe..boleh tinggal satu kem kami ni..




Kini, semua sahabatku sudah mula membina kerjaya masing-masing. Aku dan beberapa orang sahaja yang tak keja lagi. Masih bergelar siswi. Setiap kali aku pulang, pogram pasti menanti..itu yang aku suka..diorang dah list down dah tugas yang akan diamanahkan setiap kali nak balik kampung halaman. Jadi, bila balik je, kerja sudah menanti..huhu..
------------------------------------ To Be Continue in part 2 -----------------------------


Posted by AnakBulan

Anwar mahu jumpa PM...

PETALING JAYA, 16 Sept (Hrkh) - Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim menunggu jawapan Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk diadakan pertemuan dengan Pakatan Rakyat secepat mungkin bagi memastikan peralihan kuasa berlaku secara aman dan demokratik.

Anwar berkata dalam pertemuan itu, beliau akan mengemukakan senarai nama-nama Ahli Parlimen Barisan Nasional yang telahpun memberikan komitmen untuk bersama-sama membentuk Kerajaan Pakatan Rakyat.

Tegasnya, selepas bertemu dengan Perdana Menteri, Pakatan Rakyat akan memohon untuk mengadap Yang Di-Pertuan Agong bagi mendapat mandat penubuhan kerajaan baru.

Semua proses ini katanya, walaupun melepasi 16 September, namun ianya harus dilakukan secara teratur, aman dan demokratik menurut lunas-lunas Perlembagaan Negara.
Katanya, beliau memberikan masa kepada PM beberapa hari ini untuk membuat keputusan bertemu dengan Pakatan Rakyat seberapa segera.

"Saya fikir PM tiada sebab untuk tidak bertemu dengan kami (Pakatan Rakyat)," katanya.

Anwar menegaskan demikian dalam sidang akhbarnya di Ibu Pejabat Parti KeADILan Rakyat dekat sini. Antara pemimpin yang hadir ialah, Presiden KeADILan, Dato' Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Setiausaha Agung PAS, Dato' Kamarudin Jaffar, AJK DAP Pusat, Tan Kok Wai.
Menurut Anwar setakat ini jumlah Ahli Parlimen yang diperlukan melebihi 31 orang dan jumlah yang memberikan komitmen mereka bertambah dari masa ke semasa.

"Ini bukan omong kosong. Kita ada jumlah yang mencukupi. Kita sudah bersedia untuk melakukannya," kata beliau.

Selain itu beliau turut menegaskan jika selepas beberapa hari, tidak ada respons, pemimpin Pakatan akan bertemu dan menentukan tindakan selanjutnya," katanya.
Menjawab soalan wartawan, Anwar tidak menafikan antaranya adalah yang berjawatan Menteri, Timbalan Menteri serta lain-lain pemegang jawatan utama dari pelbagai parti.

Walaupun diasak pelbagai desakan wartawan meminta beliau mengemukakan senarai tersebut, Anwar bagaimanapun enggan berbuat demikian kerana bimbang ahli-ahli parlimen tersebut akan diugut.

Katanya, apa yang penting Perdana Menteri harus memberi jaminan bahawa tidak akan berlaku sebarang penyalahgunaan kuasa, penyalahgunaan ISA dan sebarang bentuk sekatan kepada perubahan kerajaan.

Semalam, wakil dari Pakatan Rakyat telah menghantar surat kepada Abdullah untuk mengadakan pertemuan.
Anwar berkata, mereka memberi masa kepada perdana menteri untuk berbincang dan mengambil tindakan sewajarnya untuk menerima kehendak rakyat.

"Saya percaya beliau akan bertemu dan kita perlu menunggu hari ini atau esok," kata Anwar
Anwar turut berkata masa yang cukup perlu diberikan kepada Abdullah kerana Presiden Umno itu kini merupakan ahli politik yang kini dalam keadaan genting.
"Jadi, anda harus memaafkan beliau kerana beliau dalam keadan terdesak," katanya. - mks. _
Dipetik daripada : www.harakahdaily.net , edisi 16 Sept 2008
"Anwar mahu jumpa PM, mengadap YDP Agong untuk bentuk kerajaan "
Oleh; Mohd Rashidi Hassan & Irwan Muhammad Zain, Foto; Nasir Sudin
Tue ,Sep 16, 08 3:52:17 pm MYT






***Komen*** Duhai Pak Lah, terimalah keputusan rakyat dengan hati terbuka. Ahli-ahlimu juga sudah tidak thiqah denganmu lagi. Sudah lebih 50 tahun memerintah, mungkin sudah tiba masanya untuk memperbaiki mana yang lemah. Adakah amalan membanteras rasuah dari sifar turun ke nilai yang negatif (-1, -2, -3...), atau adakah semakin bertambah positif (+1, +2, +3 ...) ??? Mana peginya Syafii, Al-Ghazali yang kau cari, masih tak ketemu lagikah hak dan batil?? Beri peluang pada orang lain. Mungkin di situ, ada sesuatu yang boleh dipelajari nanti..Dunia hanya seketika, akhirat jua kekal abadi...
Tuesday, 16 September 2008
Posted by AnakBulan
Tag : ,

16 September 2008???


Pastinya penantian penuh mendebarkan untuk tarikh hari ni. Malaysia negaraku yang tercinta! isu yang semakin hari semakin panas, dan tibanya hari ini..sudah tentu ramai yang ingin mengetahui perkembangan sebenar Malaysia termasuk pihak media. Media asing juga pasti ingin mencuri berita dari negara kita. Apakah hari ini akan terbentuknya kerajaan baru dari PR??? atau mungkin tarikh hari ini sebagai simbolik pencetus perlaksanaannya...al-maklum sajalah, menteri-menteri kita yang tengah 'holiday' di Taiwan tak balik lagi..kena block kah mereka untuk pulang ke tanah air kerana tarikh hari ni?? Ditambah pula dengan isu panas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Zaid Ibrahim yang baru sahaja meletak jawatan kerana membantah perlaksanaan ISA..hmmm..apa-apa pun, kita tunggu BERITA TERKINI hari ni dan diharapkan negaraku Malaysia akan semakin aman dan makmur serta bebas dari perkara mungkar yang semakin berleluasa kini. amin..


Posted by AnakBulan
Tag : ,

Iftar d' resort

Alhamdulillah, hari ni selesai iftar di lokasi mendamaikan. Menu hari ni nasi jagung, ayam masak merah, acar timun dan sayur masak gulai. Tu tak masuk pencuci dan mengelap mulut lagi tu. Alhamdulillah rezeki hari ni. Apa yang paling penting, aku masih terasa kesyahduan penuh tersirat penyampaian tazkirah sebelum berbuka puasa tadi. Dipenghujung 15 Ramadhan 1429H tadi, tazkirah berkisar tentang perkara sia-sia yang perlu dielakkan sepanjang bulan penuh barakah ini..mungkin sedikit perkongsian ; Dusta, Mengumpat, 'Batu api, Melihat perempuan/lelaki dengan pandangan nafsu syahwat dan Melakukan sumpah palsu. Sama-sama kita elakkan dari melakukannya. Itu antara pointnya yang aku fikir boleh dihurai sendiri. Mudah nak faham. Namun bagaimana praktikalnya kita dengan ilmu 'basic' yang ada dalam diri masing-masing terutama yang dah ditarbiyah di dalam atau di luar sana?? Sama-sama kita muhasabah diri.

Sedikit tersentuh tadi apabila pengisian yang berkisar 'UBM' (unit baitul muslim)...huhuhu...nak komen tak komen nak komen..no komen..memang betul kepentingan UBM ni, tak boleh dinafikan terutamanya untuk yang bergelar da'ie dan ingin meneruskan kesinambungan perjuangan mujahid dan mujahidah seterusnya...namun jangan disalah ertikan. Bila saja disebutkan berkaitan UBM ramai yang jadi gusar, tercuit hati, senyum sengih, gelabah semacam atau apa-apa sahaja. Apa pun reaksi anda, janganlah menganggap UBM ni seolah-olah 'alien' nak datang menyerang bumi...huhu..nak memudahkan bicara, UBM adalah method atau pemudah cara sahaja dalam mencari 'teman' hidup mengikut syariat.itu yang paling penting...ok..baiklah..saya faham (sambil mengangguk-angguk)..angguk je la yee..so, kepada sahabat-sahabat di luar sana, yang mungkin masih mencari dan dah mencari bolehlah merujuk kepada ustaz atau ustazah anda untuk memohon bimbingan dan nasihat agar tidak timbul rasa kecelaruan dalam diri masing-masing. Jangan gusar, Islam itu indah dan pastinya kita selamat sekiranya kita mengikuti apa yang telah disyariatkan secara total.not half-half k..
Monday, 15 September 2008
Posted by AnakBulan

- Salam Ramadhan 1429H -
Posted by AnakBulan

My First Blog ~~

salam...

Alhamdulillah ini adalah percubaan pertamaku membangunkan blog. Alhamdulillah..sempena bulan Ramadhan..klu diikutkan memang sudah lama hati ini teringin untuk 'sign up' ke blogspot ni..tapi, setiap kali teringat 'posting' apalah yang bakal aku ketengahkan..akhirnya tak terbuat juga. Bukan tidak ada masa, bahkan mungkin lebih dari itu kalau hanya setakat wujudkan blog, tapi isinya...hampeh..klu tiap-tiap hari update 'copy n paste' sahaja yang ditahu..disebabkan itulah sampai ke hari ini, barulah akhirnya aku 'sign up'..mungkin inilah medan pertamaku untuk aku berkarya dan mengetangahkan hasil nukilanku sendiri, walaupun mungkin ada topik yang perlu dicopy n paste :p ..seorang penulis yang baik akan menggarap semua pengetahuan yang ada dan dikongsi bersama semua orang, semampu yang boleh..tapi, rasa-rasanya mungkin aku tak mampu ingin berilham setiap hari semta-mata untuk 'posting' ke blog ni..ada perkara yang perlu dicopy n paste , di mana pandangan orang lain yang lebih baik dari kita perlu dikongsi bersama..tapi ingat, 'reference' kepada yang empunya topik yang telah di copy paste perlu didedahkan..janganlah buat-buat macam ayat sendiri..tak malu gitu..ok la..panjang sangat da ni..tak sangka plak aku taip panjang-panjang gini..ngeh ngeh..ok..semoga usahaku diredhai Allah swt..amin..
Sunday, 14 September 2008
Posted by AnakBulan

Siapa AnakBulan?

My Photo
Insan biasa sahaja. Masih bertatih atas dunia utk mengenal yang Esa. Blog ini kembara saya. Cinta kasih saya untuk semua hamba Allah.

My Facebook

Popular Post

Visitors

Labels

Pages

Powered by Blogger.

Camly - A Responsive Blogger Theme, Lets Take your blog to the next level.

This is an example of a Optin Form, you could edit this to put information about yourself.


This is an example of a Optin Form, you could edit this to put information about yourself or your site so readers know where you are coming from. Find out more...


Following are the some of the Advantages of Opt-in Form :-

  • Easy to Setup and use.
  • It Can Generate more email subscribers.
  • It’s beautiful on every screen size (try resizing your browser!)

Sahabat AnakBulan

Subscribe Via Email

Subscribe to our newsletter to get the latest updates to your inbox. ;-)

Your email address is safe with us!

- Copyright © Rinduku Pada Sang Bulan -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -