Posted by : AnakBulan Monday, 15 September 2008

Alhamdulillah, hari ni selesai iftar di lokasi mendamaikan. Menu hari ni nasi jagung, ayam masak merah, acar timun dan sayur masak gulai. Tu tak masuk pencuci dan mengelap mulut lagi tu. Alhamdulillah rezeki hari ni. Apa yang paling penting, aku masih terasa kesyahduan penuh tersirat penyampaian tazkirah sebelum berbuka puasa tadi. Dipenghujung 15 Ramadhan 1429H tadi, tazkirah berkisar tentang perkara sia-sia yang perlu dielakkan sepanjang bulan penuh barakah ini..mungkin sedikit perkongsian ; Dusta, Mengumpat, 'Batu api, Melihat perempuan/lelaki dengan pandangan nafsu syahwat dan Melakukan sumpah palsu. Sama-sama kita elakkan dari melakukannya. Itu antara pointnya yang aku fikir boleh dihurai sendiri. Mudah nak faham. Namun bagaimana praktikalnya kita dengan ilmu 'basic' yang ada dalam diri masing-masing terutama yang dah ditarbiyah di dalam atau di luar sana?? Sama-sama kita muhasabah diri.

Sedikit tersentuh tadi apabila pengisian yang berkisar 'UBM' (unit baitul muslim)...huhuhu...nak komen tak komen nak komen..no komen..memang betul kepentingan UBM ni, tak boleh dinafikan terutamanya untuk yang bergelar da'ie dan ingin meneruskan kesinambungan perjuangan mujahid dan mujahidah seterusnya...namun jangan disalah ertikan. Bila saja disebutkan berkaitan UBM ramai yang jadi gusar, tercuit hati, senyum sengih, gelabah semacam atau apa-apa sahaja. Apa pun reaksi anda, janganlah menganggap UBM ni seolah-olah 'alien' nak datang menyerang bumi...huhu..nak memudahkan bicara, UBM adalah method atau pemudah cara sahaja dalam mencari 'teman' hidup mengikut syariat.itu yang paling penting...ok..baiklah..saya faham (sambil mengangguk-angguk)..angguk je la yee..so, kepada sahabat-sahabat di luar sana, yang mungkin masih mencari dan dah mencari bolehlah merujuk kepada ustaz atau ustazah anda untuk memohon bimbingan dan nasihat agar tidak timbul rasa kecelaruan dalam diri masing-masing. Jangan gusar, Islam itu indah dan pastinya kita selamat sekiranya kita mengikuti apa yang telah disyariatkan secara total.not half-half k..

4 Responses so far.

  1. Hafiz says:

    nampak cara penulisan mcm dah biase bagi pengisian je... bagusnye..

  2. tak biasa mana pun hafiz..baru nak belajar menulis..saya budak baru belajar, klu salah tlg tunjukkan :)

  3. AlongSafa says:

    jra ni mmg mantap. Bukan calang calang org dia ni

  4. amboi2 safa...semuanya saya belajar dari cikgu safa..

Siapa AnakBulan?

My Photo
Insan biasa sahaja. Masih bertatih atas dunia utk mengenal yang Esa. Blog ini kembara saya. Cinta kasih saya untuk semua hamba Allah.

My Facebook

Popular Post

Visitors

Labels

Pages

Powered by Blogger.

Camly - A Responsive Blogger Theme, Lets Take your blog to the next level.

This is an example of a Optin Form, you could edit this to put information about yourself.


This is an example of a Optin Form, you could edit this to put information about yourself or your site so readers know where you are coming from. Find out more...


Following are the some of the Advantages of Opt-in Form :-

  • Easy to Setup and use.
  • It Can Generate more email subscribers.
  • It’s beautiful on every screen size (try resizing your browser!)

Sahabat AnakBulan

Subscribe Via Email

Subscribe to our newsletter to get the latest updates to your inbox. ;-)

Your email address is safe with us!

- Copyright © Rinduku Pada Sang Bulan -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -